Thursday 4 June 2020

PERKONGSIAN NOTA KULIAH (103/2020): BERLAKU ADIL DALAM PERKAHWINAN (1)



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Tafsir Al-Quran@Radio IKIM, 6.30-6.45 pagi: 2 Jun 2020 / 10 Syawal 1441H (Selasa).
Ustaz Ikmal Zaidi Hashim oleh (Imam Masjid Putra, Putrajaya).

Sumber: Tafsir surah an-Nisa ayat 3.

●Pendahuluan

تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَمنِْكُمْ صِيَامَنَا وَصِيَامَكُمْ,
كُلُّ عَامٍ وَأَنْتُمْ بِخَيْرٍ. اَللّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاكُمْ مِنَ العَاءِدِيْنَ وَالفَاءِزِيْنَ وَالمَقْبُوْلِيْنَ.
إن شاء الله.. آمين يا رب العالمين..

-Marilah kita sama-sama merafakkan syukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya terutamanya nikmat Iman dan Islam. Kita perbanyakkanlah mengucap alhamdulillah. Segala puji hanyalah milik Allah.

-Kita buktikan kesyukuran kita dengan mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala larangannya.

-Mudah-mudahan Allah beri hidayah dan ampunkan segala dosa-dosa dan menerima segala amalan kita. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang taat dan bertaqwa. Semoga Allah pandang kita dengan pandangan belas kasihan.

-Semoga kita dikurniakan kecerahan hati dan minda untuk memahami ayat-ayat Allah.

-Semoga kita menjadi hambaNya yang kuat berusaha untuk menambah ketaqwaan.

-Surah An-Nisa, ayat 3: “Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.”


HURAIAN:
-Kalimah “jika kamu takut tidak berlaku adil” bererti perkara yang dilarang dilakukan kerana dibimbangi berlaku ketidakadilan. Dalam surah yang lain seperti surah Jinn, Allah juga memperihal golongan yang zalim dan jahat.

-Surah Jinn, ayat 6: “Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.”

-Kalimah “yatimah” ialah golongan anak yatim dan insan yang memerlukan perlindungan dan pemeliharaan. Iaitu pada masa dahulu jika seseorang itu mempunyai hamba wanita termasuk yang yatim dan tuannya (lelaki) cenderung untuk mengahwininya, maka hendaklah ia tidak berlaku zalim. Ia perlu disantuni dan diberi kecukupan yang sewajarnya.

-Seperti ayat-ayat yang lain, ulamak berhati-berhati dalam mentafsirkan ayat ini.

-Kalimah, “wa in khiftum allaa tuqsithuu fil yataamaa fankihuu maa thaaba lakum minan nisaa-i matsnaa wa tsulaatsa wa rubaa” bererti “Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi; dua, tiga atau empat.”

-Ayat ini bermaksud apabila di bawah pemeliharaan salah seorang kamu terdapat wanita yatim dan ia merasa takut tidak dapat memberikan mahar sebanding, maka carilah wanita lainnya. Kerana mereka cukup banyak, dan Allah tidak akan memberikan kesempitan padanya.

-Iman al-Bukhari meriwayatkan: dari ‘Aisyah “Sesungguhnya seorang laki-laki yang memiliki tanggungan wanita yatim, lalu dinikahinya, sedangkan wanita itu memiliki sebuah pohon kurma yang berbuah. Laki-laki itu menahannya sedangkan wanita itu tidak mendapatkan sesuatu pun dari laki-laki itu, maka turunlah ayat ini: wa in khiftum allaa tuqsithuu (“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil.”) Aku mengira ia mengatakan, “Ia bersekutu dalam pohon kurma dan hartanya.”

-Iman al-Bukhari juga meriwayatkan: “Telah menceritakan kepada kami ‘Abdul Aziz bin ‘Abdullah, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa’ad dari Shalih bin Kaisan dari Ibnu Syihab, ia berkata: ‘Urwah bin az-Zubair mengabarkan kepada ku bahawa ia bertanya kepada ‘Aisyah ra. tentang firman Allah: wa in khiftum allaa tuqsithuu fil yataamaa (“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap perempuan yatim bila mana kamu mengahwini,”) beliau menjawab: “Wahai anak saudara ku, anak yatim perempuan yang dimaksud adalah wanita yatim yang berada pada pemeliharaan walinya yang bergabung dalam hartanya.” Sedangkan ia menyukai harta dan kecantikannya. Lalu, walinya ingin mengahwininya tanpa berbuat adil dalam maharnya, hingga memberikan mahar yang sama dengan mahar yang diberikan orang lain. Maka, mereka dilarang untuk menikahinya kecuali mereka dapat berbuat adil kepada wanita-wanita tersebut dan memberikan mahar yang terbaik untuk mereka. Dan mereka diperintahkan untuk menikahi wanita-wanita yang mereka sukai selain mereka. ‘Urwah berkata: Saidina Aisyah ra berkata: ‘Sesungguhnya para Sahabat meminta fatwa kepada Rasulullah setelah ayat ini, maka Allah menurunkan firmanNya: wa yastaftuunaka fin nisaa’i (“Dan mereka meminta fatwa kepada mu tentang para wanita.”) (An-Nisaa’: 127).

-Saidina Aisyah ra berkata: ‘Firman Allah di dalam ayat yang lain: wa targhabuuna an tankihuuHunna (“Sedangkan kamu ingin menikahi mereka.”) (An-Nisaa:127).

-(Kerana) Kebencian salah seorang kalian kepada wanita yatim, jika mereka memiliki sedikit harta dan kurang cantik, maka mereka dilarang untuk menikahi wanita yang disenangi karena harta dan kecantikannya kecuali dengan berbuat adil. Hal itu disebabkan kebencian mereka kepada wanita-wanita itu jika sedikit harta dan kurang cantiknya.

-Firman Allah dalam ayat ini: “matsnaa wa tsulaatsa wa rubaa’ (“Dua, tiga atau empat.”). Ertinya nikahilah oleh kamu wanita-wanita yang kamu sukai selain mereka. Jika kamu suka silakan dua, jika suka silakan tiga, dan jika suka silakan empat.

-Sebagaimana firman Allah swt, surah Faathir, ayat 1: “Yang menjadikan Malaikat sebagai utusan-utusan (untuk mengurus berbagai macam urusan) yang mempunyai sayap, masing-masing (ada yang) dua, tiga dan empat.”

-Ertinya, di antara mereka ada yang memiliki dua sayap, ada yang tiga dan ada yang empat. Hal tersebut tidak bererti meniadakan adanya Malaikat yang (memiliki jumlah sayap) selain dari itu, kerana terdapat dalil yang menunjukkannya. Berbeza dengan hal pembatasan empat wanita bagi lelaki dalam ayat ini, sebagaimana yang dikatakan oleh Ibnu`Abbas dan Jumhur ulama, kerana kedudukannya adalah adalah kurnian pemberian nikmat yang diperluaskan.

-Imam asy-Syafi’i berkata: “Sunnah Rasulullah yang memberikan penjelasan dari Allah menunjukkan bahawa tidak diperbolehkan bagi seseorang selain Rasulullah untuk menghimpun lebih dari empat wanita.”

Pendapat yang dikemukan oleh asy-Syafi’i ini telah disepakati oleh para ulama kecuali pendapat dari sebahagian penganut Syi’ah yang menyatakan boleh menggabung wanita lebih dari empat orang hingga sembilan orang. Inilah adalah pendapat yang ditolak oleh jumhur ulamak.

-Imam al-Bukhari, telah meriwayatkan dari Anasra bahawa Rasulullah berkahwin dengan 15 orang wanita. Di antara mereka yang telah digauli adalah 13 orang dan yang dihimpun beliau adalah 11 orang. Sedangkan di saat wafat, beliau meninggalkan 9 orang isteri.

-Menurut para ulama, hal ini merupakan kekhususan-kekhususan kepada Nabi saw. Iaitu bukan untuk umatnya, berdasarkan hadits-hadits yang menunjukkan pembatasan 4 isteri yang disebutkan.

-Di antaranya: Imam Ahmad meriwayatkan dari Salim, dari ayahnya bahwa Ghailan bin Salamah ats-Tsaqafi masuk Islam, saat itu ia memiliki 10 orang isteri. Maka, Nabi saw. bersabda: “Pilihlah 4 orang di antara mereka.”

-Begitu pula yang diriwayatkan oleh asy-Syafi’i, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, ad-Daruquthni, al-Baihaqi dan yang lainnya.

-Firman Allah dalam ayat ini: “Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka kahwinilah seorang sahaja atau budak-budak yang kamu miliki.”
Ertinya, jika kamu takut memiliki banyak isteri dan tidak mampu berbuat adil kepada mereka.

-Firman Allah dalam surah An-Nisa, ayat 129: “Dan tidak akan pernah kamu mampu berbuat adil di antara isteri-isteri mu, walaupun kamu sangat menginginkannya.”

-Barangsiapa yang takut berbuat demikian, maka cukuplah satu isteri sahaja atau budak-budak wanita. Kerana, tidak wajib pembahagian giliran pada mereka (budak-budak wanita), akan tetapi hal tersebut dianjurkan, maka barangsiapa yang melakukan, hal itu baik dan barangsiapa yang tidak melakukan, maka tidaklah mengapa.

-Firman Allah: “Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.” Ertinya, adalah janganlah kalian berbuat aniaya.

-Dalam bahasa Arab dikatakan “… ‘aala fil hukmi” [menyimpang dari hukum] apabila ia menyimpang dan zalim.

-Abu Thalib berkata dalam bait qashidahnya yang cukup masyhur: “Dengan timbangan keadilan yang tidak dikurangi satu biji gandum pun. Dia memiliki saksi dari dirinya sendiri tanpa aniaya.”

-Ibnu Abi Hatim, Ibnu Mardawaih dan Ibnu Hibban dalam shahihnya meriwayatkan dari ‘Aisyah dari Nabi saw. “Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya, ” beliau bersabda: “Janganlah kamu berbuat aniaya.”

-Jadi ayat ini memperihal hal keadaan waktu turun ayat ketiga surah An-Nisa ini. Jadi perlu kita melihat kontektual dan waktu turun ayat ini dalam memahami pentafsirannya.
-Pada zaman Jahilliah dahulu mereka berkahwin termasuk dengan anak yatim bagi memiliki harta mereka.

-Terdapat juga pandangan bahawa ayat ini memberi perluasan kepada lelaki yang berkecenderungan berkahwin lebih bagi mengelakkan perlakuan zina. Maka perkahwinan yang halal adala satu ibadat dan kebertanggungjawaban.

-Pandangan/riwayat Saidina Aisyah ra tentang ayat ini yang disampaikan kepada Ukhwah bin zubair adalah yang paling diterima umum.

●Penutup
“Demi jiwa-jiwa yang kembali suci, Demi hati yang kini putih-fitri,
Demi Takbir yang menggema di langit Ilahi. Semoga *kemenangan* ini menjadi hakiki. “

May Allah give us ability to practice what had been said/written

اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Wassalam.


No comments:

Post a Comment