Monday 8 June 2020

PERKONGSIAN NOTA KULIAH (106/2020): MANAFAATKANLAH HARTA SEBAIKNYA DAN SERAHKANLAH HARTA ANAK YATIM SETELAH IA MATANG



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Tafsir Al-Quran@Radio IKIM, 6.30-6.45 pagi: 5 Jun 2020 / 13 Syawal 1441H (Jumaat) oleh Ustaz Ikmal Zaidi Hashim (Imam Masjid Putra, Putrajaya).

Sumber: Tafsir surah an-Nisa ayat 5:

●Pendahuluan
-Marilah kita sama-sama merafakkan syukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya terutamanya nikmat Iman dan Islam. Kita perbanyakkanlah mengucap alhamdulillah. Segala puji hanyalah milik Allah.

-Kita buktikan kesyukuran kita dengan mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala larangannya.

-Mudah-mudahan Allah beri hidayah dan ampunkan segala dosa-dosa dan menerima segala amalan kita. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang taat dan bertaqwa. Semoga Allah pandang kita dengan pandangan belas kasihan.

-Semoga kita dikurniakan kecerahan hati dan minda untuk memahami ayat-ayat Allah.

-Semoga kita menjadi hambaNya yang kuat berusaha untuk menambah ketaqwaan.

-Surah An-Nisa, ayat 5: “Dan janganlah kamu berikan (serahkan) kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya akan harta (mereka yang ada dalam jagaan) kamu, (harta) yang Allah telah menjadikannya untuk kamu semua sebagai asas pembangunan kehidupan kamu; dan berilah mereka belanja dan pakaian dari pendapatan hartanya (yang kamu niagakan), dan juga berkatalah kepada mereka dengan kata-kata yang baik.”

HURAIAN:
-Kalimah al-sufaha adalah merujuk kepada insan yag lemah atau tidak mampu mengurus diri dengan sempurna.

-Kalimah al-sad pula ia merujuk kepada kata jamak kelemahan yang berlaku. Iaitu dalam aspek menguruskan harta ia akan kehilanganya kerana tidak bijak akal dan kekurangan keupayaan menyebabkan tidak memperolehi manafaatnya di dunia mahu pun di akhirat.


-Kalimah “qiyaaman mashdar” dari qaama adalah bererti suatu keadaan buruk/keburukan yang berlaku dalam kehidupan kerana menghabiskan harta bukan pada tempatnya.

-Terdapat perbezaan pendapat tentang kepada siapakah ayat ini ditujukan.
-Ada yang berpendapat ayat ini ianya ditujukan kepada penjaga anak yatim, anak yatim dan harta anak yatim.

-Jadi maksudnya penjaga anak yatim tidak boleh memberi harta anak yatim kepada anak yatim yang belum sempurna akal dan kematangan bagi menguruskan hartanya. Ini kerana ditakuti harta itu tidak diuruskan dengan bijak dan akan habis tanpa dapat memberi manafaat yang sewajarnya. Iaitu ia tidak dapat digunakan dengan baik untuk kehidupan yang sempurna.

-Selain itu, terdapat juga ulamak yang berpandangan bahawa penjaga harta anak yatim hendaklah menjaga harta anak yatim yang dijagai seperti mana ia menjaga hartanya sendiri. Iaitu ia perlu mengelakkan daripada menyalah gunakannya dan kehilangan.
-Pandangan yang lain pula menyatakan bahawa ayat ini ditujukan kepada ayah. Iaitu ayah perlu menjaga harta yang dipunyai dan jangan memberi harta kepada anak yang belum pandai menguruskan hartanya sendiri.

-Ini kerana jika diberi juga maka ia akan membawa lebih kemudaratan bahkan menghilangkan harta yang diperolehi tanpa mendapat menafaat yang sepatutnya bahkan keburukan. Sedangkan sepatutnya harta itu patut digunakan untuk kebaikan seperti untuk pendidikan, kesihatan, menjana pendapatan, pelaburan dan seumpamanya.

-Syeikh Tantawi menyatakan bahawa ayat ini boleh diletakkan dalam konteks umum, iaitu kepada pentadbir apa jua harta di semua peringkat termasuk negara. Manakala golongan yang lemah, tidak sempurna akal atau belum pandai pada konteks umumnya adalah meliputi kepada semua keadaan iaitu ayat ini tidak sahaja ditujukan untuk kes anak yatim sahaja.

-Ada pun berkaitan harta pula, ianya juga ditujukan kepada semua orang yang memiliki harta.

-Harta yang ada pada kita adalah yang kita miliki secara khusus dan sempurna. Namun disebalik itu ada juga yang boleh kita manafaatkan untuk ummah dan sejagat. Pastinya dalam harta sikaya ada hak si miskin dan pelbagai golongan yang memerlukan samada dalam bentuk zakat, sedekah atau hadiah.

-Justeru, nikmat dan harta yang kita miliki jika diuruskan dengan baik boleh juga membantu membangunkan ummah termasuk mewujudkan peluang pekerjaan dan menyumbang kepada usaha dakwah dan fisabilillah. Dalam sirah banyak tokoh-tokoh ulung yang berjaya dan membantu dakwah Islam seperti sahabat Nabi saw, iaitu Saidina Abdul Rahman bin Auf ra dan lain-lain.

-Demikian juga sebaliknya, jika siapa yang memiliki harta kekayaan tetapi tidak diuruskan dengan baik maka ia bukan sahaja membawa keburukan kepada dirinya tetapi juga kepada ummah dan sejagat, termasuklah berlakunya kemudaratan dan ketidakcukupan.

-Secara umumnya orang yang mempunyai/menjaga harta, Allah menetapkan tiga perkara:
i. Jadikan harta kamu miliki itu bermanafaat. Ianya untuk dinikmati bersama anak keluarga kamu dan yang memerlukannya terutamanya kaum kerabat.

ii. Harta yang dimiliki boleh diperkembangkab seperti dilaburkan dalam perniagaan sehingga mendapat keuntungan yang banyak. Maka ia dapat menghasil produk yang diperlukan ummah, mewujudkan peluang pekerjaan dan seterusnya lebihan keuntungan boleh disumbangkan kepada yang memerlukan.

-Jadi, kita perlu memperbanyakkan dan menggandakan harta kekayaan kerana di situlah ada rezeki orang lain untuk digunakan untuk kehidupan. Untuk membeli makanan, pakaian, belajar dan seumpamanya.

-Jelaslah bahawa ayat kelima surah An-Nisa ini tidak menyuruh kita gunakan harta hingga habis untuk diri sendiri sahaja. Harta yang kita ada adalah juga untuk manafaat orang lain.

iii. Hendaklah berkata-kata dengan kata-kata yang baik dan mulia.
Jadi, Allah menujukan kepada orang yang mempunyai harta termasuk penjaga harta, ayah dan seumpamanya supaya berkata-berkata dengan yang baik kepada golongan as-sufahah. Iaitu bila memberi makan pakai dan apa jua corak bantuan hendaklah diberi yang baik dan disertai dengan wajah yang manis dan kata-kata yang baik. Maka berilah dengan ikhlas dan janganlah mengungkit-ungkit.

-Memang tabiat manusia suka kepada harta dan payah untuk memberi kepada orang yang memerlukan.

-Selanjutnya kita akan melihat hukum-hukum yang berkaitan dengannya dalam kuliah yang akan datang.

RUMUSAN:
i. Allah mengajar kita supaya jangan menyerahkan harta anak yatim kepada anak yatim itu sehingga dia sudah boleh menguruskan hartanya sendiri.

ii. Sekiranya kita diamanahkan dengan harta anak yatim yang kecil lagi atau dia sudah besar tetapi tidak pandai menguruskannya sendiri jagalah ia sebaiknya sebelum mereka bersedia memguruskan sendiri.

iii. Islam amat menjaga kepentingan harta. Harta itu sendiri bukanlah buruk kerana ia diperlukan untuk kehidupan. Harta menjadi masalah kalau ianya digunakan untuk benda yang salah atau jika kita lupa diri dan lupa agama bila dikurniakan dengan harta yang banyak.

iv. Maka tidak salah untuk kita mempunyai harta yang banyak, tetapi janganlah kerananya menyebabkan kita jauh daripada Allah.

v. Kita layanilah anak yatim dengan sebaiknya. Berkata-katalah dengan baik terhadap mereka.

●Penutup

Demi jiwa-jiwa yang kembali suci, Demi hati yang kini putih-fitri,
Demi Takbir yang menggema di langit Ilahi.
Semoga *kemenangan* ini menjadi hakiki.

May Allah give us ability to practice what had been said/written

اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Wassalam.

No comments:

Post a Comment