Monday 8 June 2020

PERKONGSIAN NOTA KULIAH (105/2020): WAJIB MEMBERI MASKAHWIN


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Tafsir Al-Quran@Radio IKIM, 6.30-6.45 pagi: 4 Jun 2020 / 12 Syawal 1441H (Khamis) oleh Ustaz Ikmal Zaidi Hashim (Imam Masjid Putra, Putrajaya)

Sumber: Tafsir surah an-Nisa ayat 4

●Pendahuluan
-Marilah kita sama-sama merafakkan syukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya terutamanya nikmat Iman dan Islam. Kita perbanyakkanlah mengucap alhamdulillah. Segala puji hanyalah milik Allah.

-Kita buktikan kesyukuran kita dengan mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala larangannya.

-Mudah-mudahan Allah beri hidayah dan ampunkan segala dosa-dosa dan menerima segala amalan kita. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang taat dan bertaqwa. Semoga Allah pandang kita dengan pandangan belas kasihan.

-Semoga kita dikurniakan kecerahan hati dan minda untuk memahami ayat-ayat Allah.

-Semoga kita menjadi hambaNya yang kuat berusaha untuk menambah ketaqwaan.

-Surah An-Nisa, ayat 4: “Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.”

HURAIAN:
-Dalam ayat ini Allah memperihalkan perhubungan perkahwinan dalam perkara kewajipan memberi maskahwin oleh lelaki kepada perempuan yang hendak dinikahi.
-Kalimah “tabarukh” sebelum ini difahami sebagai sesuatu yang berbentuk hadiah. Tetapi dalam ayat ini ia bermaksud wajib.

-Maka dalam ayat ini Allah berfirman, “berikanlah kepada perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib.”

-Ia juga perintah larangan untuk lelaki mengambil dan menggunakan maskahwin ini kerana sifat ketamakan dan hawa nafsu.


-Ayat ini ditujukan kepada lelaki yang ingin menjadi suami. Iaitu lelaki yang ingin mempunyai hubungan suami isteri dengan perempuan yang disukainya perlu mengikut saluran yang betul.

-Terdapat juga ulamak yang menyatakan bahawa ayat ini ditujukan kepada wali iaitu bapa atau penjaga kepada perempuan. Namun pendapat ini ditolak oleh jumhur ulamak.
-Walau pun ada yang mentafsirkan pemberian dalam ayat ini sebagai pemberian yang ikhlas untuk diberi kepada perempuan yang hendak dikahwini tetapi jumhur ulamak menyatakan ianya adalah suatu yang wajib diberikan.

-Kemudianya, Allah berfirman, “Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.”

-Maka daripada ayat ini kita fahami bahawa hendaklah lelaki memberi maskahwin kepada perempuan bakal isterinya terlebih dahulu. Kemudiannya jika isteri meredhainya maka suami bolehlah menggunakan maskahwin yang telah diberikan itu. Iaitu maskahwin yang diambil atau digunakan bersama adalah sesuatu yang telah diberikan.

-Jadi bila suami telah memberikan maskahwin barulah ia dianggap telah menunaikan tanggungjawabnya sebagai suami. Maka selepas itu barulah isteri boleh mengizinkan ianya digunakan oleh suami atau digunakan bersama.

-Firman Allah, “Berikanlah maskawin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan.”

-Saidina Ali ra mengatakan dari Ibnu ‘Abbas, “an-nihlatu” adalah mahar. Muhammad bin Ishaq berkata dari ‘Aisyah “nihlatun”, adalah kewajiban. Ibnu Zaid berkata: “an-nihlatu” dalam bahasa Arab adalah suatu yang wajib, ia berkata, “Janganlah engkau nikahi dia kecuali dengan sesuatu yang wajib baginya.”

-Maka daripada pembicaraan mereka tersebut, adalah wajib bagi seorang lelaki menyerahkan mahar kepada wanita sebagai suatu keharusan dan keadaannya rela. Sebagaimana ia menerima pemberian dan memberikan hadiah dengan penuh kerelaan, begitu pula kewajiban ia memberikan mahar kepada wanita dengan penuh kerelaan. Dan jika si isteri secara suka rela menyerahkan sesuatu dari maharnya setelah disebutkan jumlahnya, maka suami boleh memakannya dengan halal dan baik.

-Antara hukum yang diinstinbatkan oleh para ulamak dalam ayat ini ialah:
i. Tidak boleh tidak memberi mahar perkahwinan
ii. Mahar perkahwinan adalah milik isteri
iii. Harus bagi wanita menebus mahar keran ia adalah milik mutlaknya. Tetapi ada yang menyatakan bahawa isteri tidak boleh menjual maskahwinnya sehinggalah ia telah mempunyai pegangan hak yang sempurna keatasnya.
iv. Isteri boleh memberi maskahwinnya pada suaminya iaitu bila ia meredainya.
v. Isteri tidak boleh tarik balik keputusan memberi maskahwin kepada suaminya iaitu setelah ia memberi atau setelah membuat keputusan memberinya. Iaitu telah redha maka tidak boleh mengambilnya semula.

-Imam Fakhrudin al-Razi menyatakan jika pada mulanya isteri telah bersetuju untuk memberikan maskahwin yang diterima untuk digunakan oleh suami dan kemudian ia menukar fikiran untuk menyimpannya maka bolehlah diibaratkan bahawa sebenarnya si isteri adalah tidak redha walau pun ia bersetuju.

-Pada satu masa dahulu ada seorang Gabenor telah menulis surat kepada Saidina Umar ra tentang wanita yang menukar persetujuan awal untuk menyerahkan maskahwin kepada suaminya. Maka Saidina Umara ra menyatakan bahawa maskahwin adalah menjadi milik isteri semula.

-Jadi ayat keempat, Surah An Nisa ini adalah untuk menerang hukum hakam dan perlu dijelaskan bagaimana Teknokrat berfungsi dengan baik.

-Sebelum diakadnikah, hubungan lelaki dengan perempuan adalah tidak halal. Kemudiannya, melalui pernikahan maka terjalin hubungan halal sebagai suami isteri.
Maka perkahwinan ianya adalah dianggap sebagai satu ”ibadah”.

-Maka ayat ini merangkumi aspek urusan asas kehidupan untuk kita pelajari.

-Ia merupakan ayat seruan. Setiap manusia hendak haknya terpelihara dan masing-masing mahukan keadilan. Maka hendaklah ikut apa yang ditetapkan oleh Allah. Iaitu tidak kira apa jua keadaan. Adalah amat penting untuk beri keadilan yang sewajarnya agar kehidupan teratur serta berfungsi sebaiknya.

-Maka itulah syariat dari Allah. Maka segala perintah Allah mempunyai hikmah yang besar. Banyak perkara yang asalnya kita tidak mengetahui. Maka dengan menghayati firman Allah, kita mengetahuinya.

-Sesungguhnya yang dititik beratkan adalah satu peraturan/peradaban yang perlu diamalkan. Maka perhatikanlah segala hukum yang ditetapkan oleh Allah.

-Semoga ia membawa kepada kebaikan kehidupan kita di dunia dan di akhirat.

●Penutup

Demi jiwa-jiwa yang kembali suci, Demi hati yang kini putih-fitri,
Demi Takbir yang menggema di langit Ilahi.
Semoga *kemenangan* ini menjadi hakiki.

May Allah give us ability to practice what had been said/written

اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Wassalam.

No comments:

Post a Comment