السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ
اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ
ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد
وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Tafsir Al-Quran@Radio IKIM, 6.30-6.45
pagi: 1 Jun 2020 / 8 Syawal 1441H (Isnin) oleh Ustaz Ikmal Zaidi Hashim (Imam
Masjid Putra, Putrajaya).
Sumber: Tafsir surah an-Nisa ayat 2.
●Pendahuluan
تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَمنِْكُمْ
صِيَامَنَا وَصِيَامَكُمْ,
كُلُّ عَامٍ وَأَنْتُمْ بِخَيْرٍ.
اَللّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاكُمْ مِنَ العَاءِدِيْنَ وَالفَاءِزِيْنَ
وَالمَقْبُوْلِيْنَ.
إن شاء الله.. آمين يا رب العالمين..
-Marilah kita sama-sama merafakkan
syukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya terutamanya nikmat Iman dan
Islam. Kita perbanyakkanlah mengucap alhamdulillah. Segala puji hanyalah milik
Allah.
-Kita buktikan kesyukuran kita dengan
mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala larangannya.
-Mudah-mudahan Allah beri hidayah dan
ampunkan segala dosa-dosa dan menerima segala amalan kita. Semoga kita sentiasa
menjadi hambaNya yang taat dan bertaqwa. Semoga Allah pandang kita dengan
pandangan belas kasihan.
-Semoga kita dikurniakan kecerahan
hati dan minda untuk memahami ayat-ayat Allah.
-Semoga kita menjadi hambaNya yang
kuat berusaha untuk menambah ketaqwaan.
-Surah An-Nisa, ayat 2: “Dan
berikanlah kepada anak-anak yatim (yang telah baligh) itu harta mereka, dan
janganlah kamu tukar-gantikan yang baik dengan yang buruk; dan janganlah kamu
makan harta mereka (dengan menghimpunkannya) dengan harta kamu; kerana
sesungguhnya (yang demikian) itu adalah dosa yang besar.”
HURAIAN:
-Ayat ini adalah arahan supaya harta
anak yatim dipelihara dan diberi kepadanya apabila telah boleh menguruskannya
sendiri.
-Kalimah “waatu” ia bukan sahaja
bererti seruan supaya memberi harta anak yatim yang menjadi hak mereka
semata-mata tetapi juga arahan untuk menjaga harta anak yatim ketika mereka
masih kecil. Harta yang dijaga itu kemudiannya diserahkan bila telah layak
menerima dan tahu menguruskannya sendiri.
-Kemudiannya dalam ayat ini, Allah berfirman,
“Janganlah kamu tukar-gantikan yang baik dengan yang buruk.”
-Iaitu bagi orang yang menjaga harta
anak yatim, bukan sahaja tidak boleh mengambilnya tetapi juga tidak boleh
berkeinginan yang menyebabkan mengambilnya dan menggantikannya dengan memberikan
harta yang buruk (tidak berni
lai).
-Maka adalah merupakan amanah yang
besar bagi yang menjaga harta anak yatim.
-Iaitu harta anak yatim yang masih
kecil kerana bapanya telah meninggal dunia perlu dijaga dan tidak disalah
gunakan.
-Allah melarang perlakuan menukar
ganti harta yang baik dengan yang buruk. Iaitu jangan kita ambil harta anak
yatim untuk mendapat keuntungan dan tinggalkan yang hina untuk anak yatim.
-Kata Imam al-Qartubi, pada zaman
jahilliah terdapat banyak harta anak yatim disalahgunakan dan yang ditinggalkan
adalah yang hina serta tidak bernilai.
-Maka amalan jahilliah tersebut telah
dihalang oleh Allah melalui firmanNya dan hadith Nabi saw.
-Satu lagi perintah Allah dalam ayat
ini ialah larangan menceroboh harta anak yatim iaitu dengan mengambil dan
mencampurkan dengan harta milik mereka. Ia juga larangan untuk mengambil
manafaat daripada harta anak yatim, termasuk mencurinya.
-Dilarang memakan harta anak yatim
itu termasuk digunakan untuk menjadi asbab bagi mendapat kemewahan dan berseronok-seronok
denganya.
-Jadi, jangan sekali-kali
mengumpulkan harta anak yatim dengan harta kita kerana dibimbangi mengambilnya
kerana telah bercampur aduk. Sekiranya telah bercampur maka akan ada
kecenderungan akan terpakai dan apatahlah jika meninggal dunia secara mengejut
dengan tidak mempunyai perincian wasiat dan dokumensi yang berkaitan.
-Justeru, ingatlah bahawa Allah hanya
halalkan memakan harta kita sahaja dan tidak kepada harta anak yatim.
-Maka perintah Allah untuk orang yang
menjaga harta anak yatim atau memelihara anak yatim ialah untuk menjauhi
daripada menyalah guna harta dan anak yatim. Mereka adalah insan yang Allah
muliakan, justeru perlu dibela kehidupan dan dibina masa hadapan mereka.
-Maka larangan ini ditegaskan dalam
firman Allah, “Kerana sesungguhnya (yang demikian) itu adalah dosa yang besar.”
-Iaitu menunjukkan bahawa memakan
harta anak yatim dengan apa sekali cara pun adalah satu dosa yang besar. Ia
adalah perbuatan menceroboh dan mengambil kesempatan atas insan-insan yang
lemah.
RUMUSAN:
Dalam ayat ini Allah memerintahkan
untuk:
i. Menyerahkan harta anak-anak yatim
kepada mereka apabila telah mencapai masa baligh secara sempurna,
ii. Melarang memakan harta anak
yatim,
iii. Melarang menggabungkan harta
anak yatin dengan harta mereka. Allah berfirman: “Dan janganlah kamu menukar
yang baik dengan yang buruk.”
-Sufyan ats-Tsauri mengatakan dan Abu
Shalih: “Janganlah engkau tergesa-gesa dengan rezeki yang haram sebelum datang
kepada mu rezeki halal yang ditakdirkan untuk mu.”
-Said bin Jubair berkata: “Janganlah
kalian menukar harta haram milik orang lain dengan harta halal dari harta
kalian.” la juga pun berkata: “Janganlah kalian mengganti harta kalian yang
halal dan memakan harta-harta mereka yang haram.”
-Sedangkan Sa’id bin al-Musayyab dan
az-Zuhri berkata: “Janganlah engkau memberi sesuatu yang kurus dan mengambil
sesuatu yang gemuk.”
-Ada pun Ibrahim an-Nakha’i dan
adh-Dhahhak berkata: “Janganlah engkau memberi sesuatu yang palsu dan mengambil
sesuatu yang baik.”
-Dan as-Suddi berkata: “Salah seorang
di antara mereka mengambil kambing anak yatim yang gemuk lalu sebagai gantinya
ia memberi kambing yang kurus kering sambil berkata: (Yang penting) kambing
dengan kambing.’ Serta ia pun mengambil dirham yang baik dan menggantinya
dengan dirham yang buruk dan berkata: ‘(Yang penting) dirham dengan dirham.
-Firman Allah: “Dan janganlah kamu
makan harta mereka bersama harta mu.”
-Mujahid, Said bin Jubair, Ibnu
Sirin, Muqatil bin Hayyan, as-Suddi dan Sufyan bin Husain berkata: “Ertinya,
janganlah kalian campur harta tersebut, lalu kamu makan seluruhnya.”
-“Sesungguhnya usaha mu yang memakan
harta mereka bersama harta mu adalah sebuah dosa besar dan kesalahan besar,
maka jauhilah oleh mu.”
●Penutup
i. Justeru, prinsip melaksanakan
amanah ini adalah penting. Adalah dilarang mengambil kesempatan atas ketiadaan
orang yang memelihara anak yatim.
ii. Maka ayat ini menunjukkan bahawa
Allah memuliakan anak yatim. Justeru kita dimintakan untuk memuliakan anak
yatim, apatah lagi jika mereka adalah di kalangan kaum kerabat kita. Ini
terutamanya supaya mereka dapat hidup dan belajar dengan baik.
iii. Maka bila kita telah tahu
tuntutan agama agar menjaga harta anak yatim, maka hendaklah laksanakan dengan
penuh amanah sehingga sampai masanya diserahkan kepada mereka untuk menguruskan
sendiri.
iv. Moga kita menjadi insan-insan
yang dapat memelihara harta anak yatim dengan penuh taufik dan hidayah.
“Demi jiwa-jiwa yang kembali suci,
Demi hati yang kini putih-fitri,Demi
Takbir yang menggema di langit Ilahi.
Semoga *kemenangan* ini menjadi
hakiki. “
《May Allah give us
ability to practice what had been said/written》
اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
Wassalam.
No comments:
Post a Comment