Sunday 31 May 2020

PERKONGSIAN NOTA KULIAH (101/2020): BUKTIKAN KETAQWAAN KITA DENGAN MENJAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH DAN MANUSIA



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Tafsir Al-Quran@Radio IKIM, 6.30-6.45 pagi: 29 Mei 2020 / 6. Syawal 1441H (Jumaat) oleh Ustaz Ikmal Zaidi Hashim (Imam Masjid Putra, Putrajaya).

Sumber: Tafsir surah An-Nisa, ayat 1-2.

●Pendahuluan

تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَمنِْكُمْ صِيَامَنَا وَصِيَامَكُمْ,
كُلُّ عَامٍ وَأَنْتُمْ بِخَيْرٍ. اَللّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاكُمْ مِنَ العَاءِدِيْنَ وَالفَاءِزِيْنَ وَالمَقْبُوْلِيْنَ.
إن شاء الله.. آمين يا رب العالمين..

-Marilah kita sama-sama merafakkan syukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya terutamanya nikmat Iman dan Islam. Kita perbanyakkanlah mengucap alhamdulillah. Segala puji hanyalah milik Allah.

-Kita buktikan kesyukuran kita dengan mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala larangannya.

-Mudah-mudahan Allah beri hidayah dan ampunkan segala dosa-dosa dan menerima segala amalan kita. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang taat dan bertaqwa. Semoga Allah pandang kita dengan pandangan belas kasihan.

-Semoga kita dikurniakan kecerahan hati dan minda untuk memahami ayat-ayat Allah.

-Semoga kita menjadi hambaNya yang kuat berusaha untuk menambah ketaqwaan terutamanya di bulan Ramadhan yang baru berlalu jadi asbab keredhaan Allah.

-Surah An-Nisa, ayat 1: “Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.”

-Surah An-Nisa, ayat 2: “Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang telah baligh) itu harta mereka, dan janganlah kamu tukar-gantikan yang baik dengan yang buruk; dan janganlah kamu makan harta mereka (dengan menghimpunkannya) dengan harta kamu; kerana sesungguhnya (yang demikian) itu adalah dosa yang besar.”

HURAIAN:
-Allah telah menyatakan bahawa manusia adalah dari yang satu. Allah lah yang menciptakan manusia bermula dengan Nabi Adam as.

-Allah memerintahkan manusia untuk bertaqwa dan ingatkan bahawa mereka adalah bermula daripada ciptaanNya yang satu.


-Kita perlu mempunyai sifat al-khauf minallah iaitu takut kepada Allah. Maka dengan itu kita akan terus mendekat diri dan berharap pada Allah. Perintah Allah untuk kita bertaqwa kepadaNya dan menjaga hubungan sesama manusia akan kita taati.

-Surah al-Maidah, ayat 44: “..Kerana itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku”.

-Allah juga telah berfirman tentang hamba-hambanya yang paling mulia, iaitu para Nabi/Rasul dalam surah al-Anbiya, ayat 90: “Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan takut. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada Kami”

-Semakin dekat kita dengan Allah maka semakin takut kita kepadaNya. Sabda Nabi saw, “Sesungguhnya aku yang paling mengenal Allah dan akulah yang paling takut kepada-Nya”(HR: Bukhari-Muslim).

-Kalimah ‘adham’ membawa maksud merasai keutamaan dalam hubungan dan silaturrahim sesama kerabat.

-Pada ayat pertama ini, ia membawa maksud untuk kita bersama-sama kembali bertaqwa kepada Allah dalam apa keadaan dan kita bersama memanjatkan doa permintaan kita atas nama Allah.

-Dan hendaklah takut kepada Allah dengan menjaga hubungan kerabat dan kekeluargaan.

-Hendaklah kita jalinkan hubungan dengan al-ehsan. Hendaklah sentiasa dihubungkan dan jangan diputuskan.

-Allah berfirman, “wattaqullaaHal ladzii tasaa-aluuna biHii wal arhaam (“Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan [mempergunakan] nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan [perlihatkanlah] hubungan silaturahim.”)

-Ia membawa maksud hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah yang padaNya kamu sama-sama meminta.

-Ertinya bertakwalah kalian kepada Allah dengan mentaati-Nya.

-Ibrahim, Mujahid, dan al-Hasan berkata: “Alladzii tasaa-aluuna biHii wal arhaam; ertinya sebagaimana ucapan seseorang: ‘Aku meminta kepadamu dengan [nama] Allah dan dengan [hubungan] rahim.’”

-Adh-Dhahhakk berkata: “Bertakwalah kalian kepada Allah yang dengan-Nya kalian saling mengikat janji dan persetujuan, serta takutlah kalian memutuskan silaturahim, namun berupayalah kalian untuk berbuat baik dan menyambungnya.”

-Sebahagian ulama membaca: wal arhaama; dengan khafadh [kasrah, al arhaami] sebagai athaf [sambungan] dari dlamir [biHi], erti kalian saling meminta satu sama lain kepada Allah dan hubungan silaturahim.

-Maka apabila digabungkan dengan nama Allah tatkala manusia memohon doa dengan menyebut nama Allah dan Allah inginkan manusia bersilaturrahim maka ianya menjadi tuntutan yang besar untuk diikuti. Iaitu menjaga silaturrahim boleh menjadi asbab untuk mustajab doa.

-Nota: Keshahihan qiraat yang dinisbah dengan imam yang mukhtabar ianya tidak boleh ditolak kerana ia telah sabit salah satu cara bacaan al-quran para sahabat kepada para tabien/ulamak yang berasal daripada bacaan Nabi saw. Maka jika ianya dinafikan bererti ia menolak bacaan Nabi saw.

-Jadi, apa jua sanggahan terhadap bacaan yang dinisbahkan kepada Nabi saw, ia tidak boleh dilakukan.

-Di akhir ayat 1, surah An Nisa ini Allah menyuruh manusia yang berakal untuk bertaqwa kepada Allah. Allah akhiri firmanNya pada ayat ini: “sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.”

-Iaitu tidak ada sesuatu yang boleh disembunyikan daripada pengawasan Allah.
-“InnallaaHa kaana ‘alaikum raqiiban (“Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu.”) ertinya Allah Maha Mengawasi seluruh kondisi dan amal mu, sebagaimana firman Allah: “wallaaHu ‘alaa kulli syai-in syaHiid” (“Dan Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu.”)

-Nabi saw bersabda: “Beribadahlah kepada Allah seakan-akan engkau melihatNya. Dan jika engkau tidak melihatNya, maka pasti Allah melihat mu.”

-Kita lihat banyak pengajaran yang boleh diperolehi.

-Ini merupakan arahan dan perintah untuk kita sentiasa merasa diawasi oleh Allah Yang Maha Mengawasi. Untuk itu Allah menyebutkan bahawa asal penciptaan manusia itu adalah dari satu ayah dan satu ibu, agar kita berkasih sayang dengan sebahagian yang lainnya. Allah juga meminta kita untuk memperhatikan kaum dlua’afa (orang-orang lemah) di kalangan mereka.

-Sabda Nabi saw: “(HR: Muslim daripada Jarir bin ‘Abdullah al-Bajali, ia berkata: “Sesungguhnya Rasulullah saw di saat menerima kedatangan kelompok Mudharr yang merupakan para petani buah-buahan dari kalangan kaum miskin dan fakir, beliau berdiri berkhutbah di hadapan orang banyak setelah solat zohor. Di dalam khutbahnya, baginda membaca ayat ini: “Yaa ayyuHal ladziina aamanut taqullaaHa wal tandhur nafsum maa qaddamat lighad (“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah. Dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (hari kiamat)”. (surah al-Hasyr: 18).

-Kemudian baginda menganjurkan sedekah kepada mereka, lalu bersabda: “Seorang lelaki bersedekah dengan dinarnya dan dirhamnya serta dengan satu sha’ gandumnya dan satu sha’ kurmanya.’ Dan baginda menyebutkan lanjutan hadits hingga sempurna.”

-Justeru hendaklah kita menjadi manusia yang yang dapat menjaga hubungan dengan Allah dan hubungan sesama kerabat serta ummah. Kita buat banyak kebaikan untuk kerabat, jiran tetangga, masyarakat, negara dan dunia.

-Ini adalah untuk membuktikan ketaqwaan kita kepada Allah. Maka kedua-dua hubungan iaitu dengan Allah dan manusia, hubungan dalam negara dan antarabangsa adalah penting untuk kita umat manusia.

-Segala aspek kehidupan kita adalah dalam pengawasan Allah.

-Surah An-Nisa, ayat 2: “Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang telah baligh) itu harta mereka, dan janganlah kamu tukar-gantikan yang baik dengan yang buruk; dan janganlah kamu makan harta mereka (dengan menghimpunkannya) dengan harta kamu; kerana sesungguhnya (yang demikian) itu adalah dosa yang besar.”

HURAIAN:
-Perintah Allah ini adalah kepada kita semua. Iaitu untuk orang memelihara menjaga anak yatim atau diberi tanggungjawab menguruskan anak yatim. Anak yatim adalah mulia. Ia adalah perintah yang umum, termasuklah tanggungjawab pemerintah (ulul amri) untuk memastikan kebajikan dan perhatian diberikan kepada anak yatim.

-Maksud kalimah al kalamah ialah anak yang tidak mempunyai bapanya. Iaitu tidak ada bapa di sisi untuk bergantung.

-Ulamak menyatakan bahawa istilah anak yatim itu boleh digunakan untuk anak yang kehilangan bapa dan juga orang yang dewasa yang kehilangan anak.

-Tetapi ianya telah tidak boleh digunakan untuk anak yatim yang dewasa.

-Bila ia telah besar dan boleh berdikari dan boleh menanggung diri dan keluarga maka hilanglah status anak yatimnya.

RUMUSAN:
-Allah menyusun ajaran-ajaran dalam surah an-Nisa ini termasuk ayat pertama ini untuk panduan kehidupan.

●Penutup
Demi jiwa-jiwa yang kembali suci. Demi hati yang kini putih-fitri. Demi Takbir yang menggema di langit Ilahi.

Semoga *kemenangan* ini menjadi hakiki.

May Allah give us ability to practice what had been said/written

اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Wassalam.


No comments:

Post a Comment