Tuesday, 26 May 2020

PERKONGSIAN NOTA KULIAH (98/2020): SNAPSHOT SURAH ALI-IMRAN DAN PENGENALAN KEPADA SURAH AN-NISA.



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Tafsir Al-Quran@Radio IKIM, 6.30-6.45 pagi: 26 Mei 2020 / 3 Syawal 1441H (Selasa) oleh Ustaz Ikmal Zaidi Hashim (Imam Masjid Putra, Putrajaya).

●Pendahuluan

تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَمنِْكُمْ صِيَامَنَا وَصِيَامَكُمْ,
كُلُّ عَامٍ وَأَنْتُمْ بِخَيْرٍ. اَللّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاكُمْ مِنَ العَاءِدِيْنَ وَالفَاءِزِيْنَ وَالمَقْبُوْلِيْنَ.
إن شاء الله.. آمين يا رب العالمين..

Segala puji hanya milik Allah.
-Marilah kita sama-sama merafakkan syukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya terutamanya nikmat Iman dan Islam. Kita perbanyakkanlah mengucap alhamdulillah. Segala puji hanyalah milik Allah.

-Kita buktikan kesyukuran kita dengan mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala larangannya.

-Mudah-mudahan Allah beri hidayah dan ampunkan segala dosa-dosa dan menerima segala amalan kita. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang taat dan bertaqwa. Semoga Allah pandang kita dengan pandangan belas kasihan.

-Semoga kita dikurniakan kecerahan hati dan minda untuk memahami ayat-ayat Allah.

-Semoga kita menjadi hambaNya yang kuat berusaha untuk menambah ketaqwaan terutamanya selepas sebulan kita menjalani tarbiah Ramadhan. Moga jadi asbab keredhaan Allah.

SNAPSHOT Surah ali-Imran:
-Alhamdulillah kita telah selesai kuliah tafsir surah ali-Imran.

-Menurut sebahagian ahli tafsir, surah ali-Imran ini turun selama terjadi perang Uhud dan perang Badar, iaitu pada tahun kedua dan ketiga hijrah.

-Surah ali-Imran terdiri dari 200 ayat, 3508 perkataan dan 14984 huruf. Ia adalah surah ketiga terpanjang selepas surah al-Baqarah dan surah An-Nisa.

-Surah ali-Imran mempunyai dua perkara penting. Dua rukun agama iaitu aqidah dan syariat.
1) Aqidah:
-Begitu banyak ayat-ayat dalam surah ali-Imran yang menerangkan keesaan Allah, kenabian dan kebenaran al-quran. Ia juga merakamkan tingkah laku dan perbuatan ahli kitab Nasarah yang kufur yang menolak al-quran dan kenabian Nabi saw.


-Dalam surah al-baqarah, terdapat banyak ayat yang menjelaskan kekufuran golongan ahli kitab Yahudi. Allah rakamkan konspirasi dan muslihat tersembunyi mereka terhadap Islam dan tentangan kepada dakwah Nabi saw.

-Dalam surah ali-Imran ini dinyatakan pula sifat golongan ahli kitab Nasarah yang mendustakan Nabi Isa as dan Nabi Muhamad saw.

-Hampir separuh daripada surah ali-Imran menerangkan tentang golongan ahli kitab Nasarah. Ditunjukkan bukti-bukti jelas yang tidak boleh dinafikan terutamanya pendustaan mereka terhadap kejadian Nabi Isa ra dan ibunya Mariam.

-Selain itu, di pertengahan surah dinyatakan juga tentang golongan orang Yahudi yang tidak habis-habis menolak dan mempermainkan risalah Islam yang dibawa oleh Nabi saw.

2) Syariat
-Surah ali-Imran ini juga membawa ayat-ayat berkaitan syariat termasuk berkaitan seruan jihad dan berjuang di jalan Allah. Dinyatakan tentang hukum haji, jihad, riba dan orang yang menghalang pengeluaran zakat. Kemudian dinyatakan tentang jihad dan peperangan termasuk Perang Badar dan Perang Uhud. Dirakamkan ujian yang dihadapi oleh orang beriman dan pengajarannya.

-Kemudiannya, surah ini memaparkan tentang kemenangan Islam dalam Perang Badar dan kemudiannya kekalahan dalam Perang Uhud kerana tidak mematuhi arahan Nabi saw.

-Terdapat pengajaran-pengajaran yang hebat dirakamkan dalam peristiwa peperangan Uhud. Ianya suatu tarbiyah dan pengajaran buat orang beriman. Allah tunjukkan siapakah di kalangan orang Islam itu benar-benar beriman dan orang yang munafik. Allah telah tampilkan sifat-sifat kemunafikan golongan yang kufur.

-Kekalahan dalam Perang Uhud yang dikehendaki oleh Allah tersebut adalah untuk kita mengetahui bahawa Allah boleh menzahirkan sifat sebenar orang munafik. Mereka disaring daripada tentera orang Islam yang mengaku beriman kepada Nabi saw dengan mentakdirkan kekalahan tentera Islam. Ditunjukkan juga kekotoran jiwa dan sifat buruk kemunafikan golongan kuffur yang mengikut hawa nafsu.

-Bagi golongan munafik mereka bersifat buruk kepada Nabi saw dan orang beriman.

-Allah juga nyatakan sifat-sifat orang yang benar-benar beriman iaitu golongan Ulul Albab. Iaitu golongan yang banyak bertaffakur melihat kebesaran penciptaan Allah pada langit dan bumi. Segala ciptaan Allah penuh dengan rahsia dan hikmah yang tidak dapat disingkap dengan akal manusia. Semuanya menunjukkan kekuasaan Allah.

-Kemudian diterangkan tentang seruan jihad buat orang beriman pada ayat 200.

-Mudah-mudahan kita beroleh ibrah daripada tafsiran ayat-ayat yang kita pelajari. Moga kita diberi kekuatan untuk mengikuti dan mengamalkan ayat-ayat yang diturunkan Allah di sepanjang kehidupan.

-Antara tema utama dibawa dalam surah ali-Imran ialah:
i. Tauhid, sifat-sifat Allah, ma'ad dan ma'arif Islam;

ii. Perintah jihad dan pengambilan pelajaran dan ibrah daripada perang Badar dan Uhud;

iii. Isyarat kepada sebagian hukum-hukum Islam mengenai Kaabah, kewajiban haji, amar ma'ruf, nahi mungkar, tawalli, tabarri, amanat, infak di jalan Allah dan meninggalkan perkara dusta;

iii. Seruan kepada penyatuan umat Islam dan kesatuan dalam menghadapi musuh;

iv. Bersabar dan tabah dalam menghadapi kesulitan dan berbagai ujian-ujian Ilahi serta mengingat Allah dalam setiap keadaan;

v. Beberapa isyarat kepada sejarah para nabi seperti Nabi Adam as, Nabi Nuh as, Nabi Ibrahim as, Nabi Musa as dan Nabi Isa as;

vi. Kehidupan dan keutamaan-keutamaan Saidina Maryam dan keluarganya;

vii. Tipu daya dan konspirasi pengikut yang menentang Nabi Musa as dan Nabi Isa as dalam dakwah Islam.

Pengenalan Kepada Surah An-Nisa:
-Perkataan nisa (kaum perempuan) digunakan lebih daripada 20 kali dalam surah ini dan kebanyakan hukum fikih yang disebutkan dalam surah ini adalah berkaitan dengan kaum perempuan. Justeru itu surah ini disebut sebagai An-Nisa.

-Nama lain bagi surah ini adalah Nisa Al-Kubra yang bermakna surah An-Nisa yang besar. Surah al-Thalaq dikenali juga dengan nama Nisa al-Sughrah atau Nisa al-Qushrah iaitu surah An-Nisa yang kecil.

-Surah An-Nisa merupakan surah Maddaniyah dan bagi para pembaca al-quran (Qurra), terdiri dari 176 ayat dan menurut para pembaca al-quran dari Suriah (Syam) terdiri dari 177 ayat.

-Manakala menurut para pembaca lainya, surah An-Nisa memiliki 175 ayat. Pendapat yang sahih dan masyhur di antara ketiga pendapat ini adalah pendapat pertama.

-Bagai mana boleh berbeza bilangan ayat tersebut. Maka ini adalah perbahasan tentang ilmu pengiraan ayat-ayat yang mempunyai perbezaan pandangan antara ulamak. Ianya bergantung pada kawasan-kawasan. Di waktu pemerintahan Saidina Uthman, beliau telah menghantar para hufaz ke serata negara Islam untuk mengajar al-quran dan berdakwah.

-Surah An-Nisa ini memiliki 3,764 kata dan 16,328 huruf. Surah ini dari sisi penyusunan, pengumpulan dan sesuai dengan urutan mushaf merupakan surah keempat al-quran dan manakala jika mengikut tertib pewahyuan surah An-Nisa adalah surah ke-92.

-Surah An-Nisa adalah surah yang keenam yang diturunkan di Madinah. Dari sudut panjang surah, surah An-Nisa adalah surah yang ketiga dari ketujuh surah thuwal (panjang) dalam Al-Quran. Setelah surah Al-Baqarah, surah An-Nisa merupakan surah yang terbesar dan mencakup kurang lebih 1/5 juz Al-Quran.

-Surah An-Nisa adalah surah pertama dari sebelas surah yang memulai khitabnya dengan redaksi umum, Wahai segenap manusia (ya ayyuha al-nas).

-Surah An-Nisa ini diturunkan selepas Nabi saw berhijrah ke Madinah. Di turun selepas surah al-muthahsnah.

-Diriwayatkan Saidina Aishah ra menyatakan, “Tidaklah diturunkan surah An-Nisa dan surah al-Baqarah selepas aku berada di sisi Nabi saw.”

-Walau bagaimana pun ada pandangan menyatakan ianya surah Makkiyah. Namun bila teliti dan taddabur kandungan ayat-ayatnya maka kita dapati terdapat ciri-ciri ayat Madiniah. Iaitu surah yang banyak menerangkan tentang hukum-hukum berkaitan hijrah, jual beli, kekeluargaan, hijrah dan lain-lain.

-Apa jua ayat yang diturunkan selepas hijrah Nabi saw dinamakan surah al-Madaniyyah. Ayat Madaniyyah tidak banyak menyentuh hal aqidah tetapi lebih kepada persoalan Tasyri’ dan pembinaan organisasi.

-Surah-surah Makkiyah biasanya pendek dan berbicara tentang Tauhid dan penafian syirik serta tidak banyak menyentuh masalah pensyariatan dan perundangan. Sementara surah-surah Madaniyyah adalah surah-surah yang lebih panjang dan lebih banyak terlihat di dalamnya tentang penjelasan undang-undang dan hukum-hukum syariat.

-Ayat-ayat Maddiniyah ditujukan terutamanya kepada orang beriman. Ayat-ayatnya menjelas aturan-aturan kota, pengadilan, kemasyarakatan, pemerintahan, aturan-aturan peperangan dan perdamaian.

-Tema Umum Surah An-Nisa:
Kebanyakan hukum fekah yang berkaitan dengan perempuan, anak-anak yatim dan hukum-hukum faraith/pusaka disebutkan pada surah ini.
Berikut adalah tema utama surah An-Nisa:
i. Ajaran tentang pembentukan dan pengaturan rumah tangga

ii. Silaturahim dan membantu kedua orang tua, kerabat terdekat, tetangga, orang-orang dalam perjalanan dan orang-orang kurang mampu.

iii. Jihad melawan orang-orang kafir

iv. Peringatan melawan orang-orang munafik

v. Masalah wilayah, pemerintahan Islam, terciptanya keadilan sosial, hijrah dari masyarakat rusak menuju masyarakat yang sehat untuk menunaikan perintah-peritah agama.

●Penutup

May Allah give us ability to practice what had been said/written

اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Wassalam.

No comments:

Post a Comment