Thursday 4 June 2020

PERKONGSIAN NOTA KULIAH (104/2020): BERLAKU ADIL DALAM PERKAHWINAN (2) ~SAMB.



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Tafsir Al-Quran@Radio IKIM, 6.30-6.45 pagi: 3 Jun 2020 / 11 Syawal 1441H (Rabu) oleh Ustaz Ikmal Zaidi Hashim (Imam Masjid Putra, Putrajaya).

Sumber: Tafsir surah an-Nisa ayat 3.

●Pendahuluan

تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّا وَمنِْكُمْ صِيَامَنَا وَصِيَامَكُمْ,
كُلُّ عَامٍ وَأَنْتُمْ بِخَيْرٍ. اَللّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاكُمْ مِنَ العَاءِدِيْنَ وَالفَاءِزِيْنَ وَالمَقْبُوْلِيْنَ.
إن شاء الله.. آمين يا رب العالمين..

-Marilah kita sama-sama merafakkan syukur kepada Allah atas segala nikmat kurniaanNya terutamanya nikmat Iman dan Islam. Kita perbanyakkanlah mengucap alhamdulillah. Segala puji hanyalah milik Allah.

-Kita buktikan kesyukuran kita dengan mentaati segala perintahNya dan meninggalkan segala larangannya.

-Mudah-mudahan Allah beri hidayah dan ampunkan segala dosa-dosa dan menerima segala amalan kita. Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang taat dan bertaqwa. Semoga Allah pandang kita dengan pandangan belas kasihan.

-Semoga kita dikurniakan kecerahan hati dan minda untuk memahami ayat-ayat Allah.

-Semoga kita menjadi hambaNya yang kuat berusaha untuk menambah ketaqwaan.

-Surah An-Nisa, ayat 3: “Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.”

HURAIAN:
-Imam al-Bukhari meriwayatkan: “Telah menceritakan kepada kami ‘Abdul Aziz bin ‘Abdullah, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa’ad dari Shalih bin Kaisan dari Ibnu Syihab, ia berkata: ‘Urwah bin az-Zubair mengabarkan kepada ku bahawa ia bertanya kepada Saidina Aisyah ra. tentang firman Allah: wa in khiftum allaa tuqsithuu fil yataamaa (“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap perempuan yatim bilamana kamu mengawini,”) beliau menjawab: “Wahai anak saudara ku, anak yatim perempuan yang dimaksud adalah wanita yatim yang berada pada pemeliharaan walinya yang bergabung dalam hartanya.” Sedangkan ia menyukai harta dan kecantikannya. Lalu, walinya ingin mengawininya tanpa berbuat adil dalam maharnya, hingga memberikan mahar yang sama dengan mahar yang diberikan orang lain. Maka, mereka dilarang untuk menikahinya kecuali mereka dapat berbuat adil kepada wanita-wanita tersebut dan memberikan mahar yang terbaik untuk mereka. Dan mereka diperintahkan untuk menikahi wanita-wanita yang mereka sukai selain mereka.


-Urwah berkata: Saidina Aisyah ra berkata: ‘Sesungguhnya para Sahabat meminta fatwa kepada Rasulullah setelah ayat ini, maka Allah menurunkan firman-Nya: wa yastaftuunaka fin nisaa’i (“Dan mereka meminta fatwa kepada mu tentang para wanita.”) (Surah An-Nisaa’, ayat127).

-Saidina Aisyah ra berkata: ‘Firman Allah di dalam ayat yang lain: wa targhabuuna an tankihuuHunna (“Sedangkan kamu ingin menikahi mereka.”) (QS. An-Nisaa:127).

-(Kerana) Kebencian salah seorang kalian kepada wanita yatim, jika mereka memiliki sedikit harta dan kurang cantik, maka mereka dilarang untuk menikahi wanita yang disenangi kerana harta dan kecantikannya kecuali dengan berbuat adil. Hal itu kerana kebencian mereka kepada wanita-wanita itu jika sedikit harta dan kurang cantik.

-Berdasarkan pada pentafsiran ayat ini daripada Saidina Aishah ra, kalimah gesaan “fantihu” ialah keharusan untuk kamu bernikah. Iaitu wanita yang kamu ada keinginan kepadanya, menarik minat kamu.

-Kemudian disambung dengan kalimah math, sulasa dan waruba bermaksud dua-dua, tiga-tiga, empat-empat.

-Allah izinkan untuk lelaki berkahwin lebih dari satu iaitu samada dua, tiga atau empat yang boleh dilakukan samada mengumpulkan akad nikah sekali serentak atau berasingan, asalkan ia tidak melebih empat orang isteri.

-Kemudian Allah nyatakan apakah yang patut dilakukan jika tidak boleh berlaku adil jika mempuyai isteri lebih daripada satu atau berbilang-bilang tersebut.

-Iaitu jika tidak boleh berlaku adil dalam perkahwinan yang ramai dan tidak boleh memberi kecukupan maka kahwinlah satu isteri sahaja.

-Jadi di sini Allah telah memberi keluasan untuk lelaki berkahwin lebih daripada satu. Maka seperti perintah Allah untuk menjaga harta anak yatim dan tidak disalahgunakan, juga dalam urusan perkahwinan ini lelaki dilarang untuk berpoligami jika ia tidak boleh berlaku adil dan tidak berkemampuan.

-Iaitu jika tidak mampu untuk berlaku adil maka cukuplah dengan yang satu.
Dan jika ada hamba wanita yang dipunyai maka kahwini dengannya adalah lebih baik untuk elakkan berlakunya ketidakadilan jika ia berkahwin ramai. Maka kita perlu memahai ayat ini dengan ilmiah dan bukannya secara emosi.

-Maka dari ayat ke-3 surah An-Nisa ini, ulamak mengambil ketetapan bahawa tidak boleh berkahwin lebih daripada 4 orang isteri pada satu-satu masa.

-Dalam ayat ini, Allah juga mendedahkan bahawa seorang lelaki yang berkahwin lebih daripada satu akan cenderung untuk tidak dapat berlaku adil (boleh sahaja berlaku ketidakadilan). Maka Allah mengingatkan jangan berlaku zalim dan tidak memberi yang hak dalam berpoligami. Justeru, jangan meletakkan diri kepada perkara yang diluar kemampuan.

Ia juga bermaksud jangan kamu membawa keadaan banyak tanggungan. Iaitu bila mempunyai isteri yang ramai maka akan ramai anak. Lalu sukar untuk memberi kecukupan dan ketidakadilan.

-Para Fuqaha telah berijtimak dan memutuskan bahawa tidak boleh berkahwin lebih daripada 4 orang isteri. Iaitu tidak boleh mempunyai (menghimpunkan) lebih daripada 4 orang isteri pada satu-satu masa.

-Ada ahli bidaah yang mentafsirkan kononnya bahawa ayat bererti boleh untuk berkahwin sehingga 9 isteri. Pendapat ini adalah ditolak. Ianya adalah kepalsuan dan tidak diterima.

-Imam Malik dalam kitab wataq merakamkan bahawa ada seorang bernama Yusof al-qadafi yang mempunyai 8 isteri sebelum memeluk Islam. Maka bila beliau memeluk Islam, Nabi saw memintanya untuk memilih untuk mengekalkan hanya 4 orang isteri sahaja.

-Bagi Nabi saw berkahwin sehingga 9 orang ianya adalah khususiah.

-Maka bagi yang hendak berkahwin lebih daripada satu hendaklah ia dapat berlaku adil. Boleh memberi layanan, kecukupan dan keadilan.

-Terdapat perbahasan yang panjang lebar yang khusus dalam membicarakan hukum poligami ini. Ianya boleh dirujuk dalam pelbagai kitab yang mukhtabar.

-Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui bahawa terdapat kepentingan buat lelaki dan perempuan untuk berpoligami. Maka Allah mengharuskan poligami dengan menghadkan sehingga empat dan perlu berlaku adil dalam memenuhi keperluan kehidupan.

-Justeru, jika kita memahami perintah Allah ini dengan kaca mata ilmu dan kefahaman maka kita mendapat faedah daripadanya. Manakala jika dipandang dengan hawa nafsu pastinya ia tidak membawa apa-apa faedah samada di dunia atau di akhirat.

●Penutup

Demi jiwa-jiwa yang kembali suci,
Demi hati yang kini putih-fitri,
Demi Takbir yang menggema di langit Ilahi.
Semoga *kemenangan* ini menjadi hakiki.

May Allah give us ability to practice what had been said/written

اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

Wassalam.


No comments:

Post a Comment