السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Kuliah Maghrib@Surau Jumaat Al-Muhajirin, Presint 9, Putrajaya: 11 Jun 2019/ 7 Syawal 1440H (Selasa). oleh Prof. Madya Ustaz Dr Hj Mohd Izhar b. Mohd Khashim.
Sumber: Kitab Halal Haram Dalam Islam (Dr Yusof Qardawi).
●Pendahuluan
-Nyanyian adalah antara hiburan yang menenangkan jiwa.
-Hiburan membawa kepada ketenangan. Ia boleh merehatkan tubuh badan & ia akan mengurangkan stress.
-Fitrah manusia adalah hendak kepada hiburan.
-Bila seorang bayi dilahirkan ia mula dengan menangis. Kemudian bila besar sedikit ia banyak ketawa..
-Hiburan membawa kepada ketenangan. Ia boleh merehatkan tubuh badan & ia akan mengurangkan stress.
-Fitrah manusia adalah hendak kepada hiburan.
-Bila seorang bayi dilahirkan ia mula dengan menangis. Kemudian bila besar sedikit ia banyak ketawa..
-Lagu/muzik ada beberapa kategori, ada membawa kepada harus, makruh dan haram.
-Oleh sebab banyak jenis lagu/muzik maka hukumnya terbahagi kpd beberapa bahagian.
Muzik/lagu Yang Diharamkan:
i. Muzik/lagu yang mengajak kepada maksiat.
ii. Muzik/lagu yang membawa kepada penghinaan.
iii. Muzik/lagu yang mengajak kepada seks.
iv. Suara wanita yang dilenggok-lenggokkan dengan melampau.
-Bagi yang tidak melampau dibenarkan.
-Bagi yang tidak melampau dibenarkan.
v. Lirik lagu yang membawa kepada perbalahan.
Muzik/lagu Yang Dibenarkan:
i. Muzik/lagu yang mempunyai unsur/nilai fitrah. Mengajak kepada ketenangan & kebahagian.
ii. Muzik/lagu seorang suami kepada isterinya.
Dalam hal-hal di zaman mukhtahir ini, ianya perlu dirujuk kepada pandangan fatwa.
Sabda Nabi saw:
Saidina Aisyah ra hadiri satu kenduri orang Ansar terdapat hiburan.
Nabi saw bertanya kepada Saidina Aisyah ra, semasa pergi kenduri tadi adakah kamu melihat hiburan oleh perempuan-perempuan muda di majlis orang Ansar tersebut. Maka Saidina Aisyah ra menyatakan ya.
Nabi saw menyatakan bhw di kalangan orang Ansar ada yang suka menyanyi.
Nabi saw tidak melarangnya.
Saidina Aisyah ra hadiri satu kenduri orang Ansar terdapat hiburan.
Nabi saw bertanya kepada Saidina Aisyah ra, semasa pergi kenduri tadi adakah kamu melihat hiburan oleh perempuan-perempuan muda di majlis orang Ansar tersebut. Maka Saidina Aisyah ra menyatakan ya.
Nabi saw menyatakan bhw di kalangan orang Ansar ada yang suka menyanyi.
Nabi saw tidak melarangnya.
-Sabda Nabi saw:
Pada hari raya Aidul’ Adha, Saidina Abu Bakar ra datang ke rumah Nabi saw dan didapati bahawa ada dua orang lelaki sedang menyanyi. Saidina Abu Bakar ra cuba untuk memberhentikannya, tetapi ianya dilarang oleh Nabi saw. Nabi saw menyatakan biarkanlah kerana hari ini adalah hari raya.
Berdasarkan hadith ini, maka nyanyian adalah dibenarkan untuk tujuan hiburan asalkan ia tidak membawa kepada maksiat & lagha’.
Pada hari raya Aidul’ Adha, Saidina Abu Bakar ra datang ke rumah Nabi saw dan didapati bahawa ada dua orang lelaki sedang menyanyi. Saidina Abu Bakar ra cuba untuk memberhentikannya, tetapi ianya dilarang oleh Nabi saw. Nabi saw menyatakan biarkanlah kerana hari ini adalah hari raya.
Berdasarkan hadith ini, maka nyanyian adalah dibenarkan untuk tujuan hiburan asalkan ia tidak membawa kepada maksiat & lagha’.
~bersambung.
Q&A:
Q1: Bagaimana menyanyi nasyid dalam masjid
A1: Ianya tidak digalakkan.
A1: Ianya tidak digalakkan.
Q2: Adakah perlu qada puasa wajib dahulu sebelum puasa sunat 6 hari di bulan syawal
A2: Terdapat banyak pandangan:
i. Boleh buat puasa sunat 6 hari syawal dahulu. Ini kerana puasa qada boleh dibuat dalam tempoh 11 bulan.
ii. Perlu buat dahulu qada puasa wajib.
iii. Gabungkan puasa qada dan puasa sunat 6 hari syawal (ini adalah pandangan ijtihad).
“Sahaja aku puasa qada wajib dan bersama dengan puasa sunat bagi 6 hari di bulan syawal.”
“Sahaja aku puasa qada wajib dan bersama dengan puasa sunat bagi 6 hari di bulan syawal.”
Q3: Bagaimana dengan kumpulan marhaban:
A3: Ia dibenarkan jika tidak menimbulkan gejala negatif & tidak bertentangan dengan syarak.
A3: Ia dibenarkan jika tidak menimbulkan gejala negatif & tidak bertentangan dengan syarak.
●Penutup
《May Allah give us ability to practice what had been said/written》
اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
Wassalam.
Wassalam.
No comments:
Post a Comment