السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّ حِـــــــيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Kuliah Zohor@Masjid Tepian Putra, Kuantan, Pahang : 7 Jan 2019/ 1 Jamadilawal 1440H (Isnin) oleh Ustaz Hafiz.
●Pendahuluan
-Syukur kita masih diberi umur dan berkesempatan untuk menambah amal kebajikan kita.
-Sama-sama kita tingkatkan ketaatan kita kepada Allah. Semoga rahmat sentiasa melimpah kpd kita.
-Surah ali-Imran, ayat 110: “Allah Subhanahu wata’ala berfirman:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ
“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.”
-Ayat ini mengandung suatu dorongan kepada kaum mukminin supaya tetap memelihara sifat-sifat utama yang disebutkan dan supaya mereka tetap mempunyai semangat yang tinggi.
-Umat yang paling baik di dunia adalah umat yang mempunyai dua sifat, iaitu mengajak kebaikan serta mencegah kemungkaran, dan senantiasa beriman kepada Allah subhanahu wata’ala.
-Semua sifat itu telah dimiliki oleh kaum muslimin di masa nabi saw.
Dalam waktu yang singkat mereka telah dapat menjadikan seluruh tanah Arab tunduk dan patuh di bawah naungan Islam, hidup aman dan tenteram di bawah panji-panji keadilan, padahal mereka sebelumnya adalah umat yang berpecah belah selalu berada dalam suasana kacau dan saling berperang antara sesama mereka.
-Ini adalah berkat keteguhan iman dan kepatuhan mereka menjalankan ajaran agama serta berkat ketabahan dan kesungguhan menegakkan amar makruf dan mencegah kemungkaran.
-Iman yang mendalam di hati mereka selalu mendorong untuk berjihad dan berjuang untuk menegakkan kebenaran dan keadilan sebagaimana tersebut dalam firman Allah, surah Al-Hujurat, ayat 15:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman, hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul Nya. kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar.”
-Jadi ada dua syarat untuk menjadi sebaik-baik umat di dunia, sebagaimana diterangkan dalam ayat ini, iaitu amar ma’ruf nahi munkar dan iman kepada Allah subhanahu wata’ala.
-Dalam ayat ini (Ali ‘Imran: 110) amar ma’ruf nahi munkar penyebutannya didahulukan dibanding iman kepada Allah subhanahu wata’ala. Padahal iman itu selalu berada didepan dari berbagai jenis ketaatan. Hal ini lantaran amar ma’ruf nahi munkar merupakan pintu keimanan dan yang memelihara- nya. Jadi didahulukannya kedua hal tersebut yaitu amar ma’ruf dan nahi munkar, dalam peraturan sesuai dengan kebiasaan yang terjadi dikalangan umat manusia, iaitu menjadikan pintu berada di depan segala sesuatu.
-Maka setiap umat yang memiliki kedua sifat ini pasti umat itu jaya dan mulia, sebaliknya apabila kedua perkara tersebut diabaikan maka tidak dapat disesalkan bila umat itu jatuh ke lembah kemelaratan.
-Dalam ayat surah ali-Imran tersebut, Allah telah mengiktirafkan (gazzate) kita sebagai umat yg terbaik.
Pengiktirafan ini bukan secara percuma. Ada padanya tanggungjawab.
-Bila kita hendak menjadi umat terbaik maka kita berlumba-lumba utk membuat amalan. Wbp untuk kita benar-benar menepati mengikuti ayat ini, kita bukan sahaja dikehendaki untuk membuat amalan bagi diri sendiri semata-semata.
-Kita juga dituntut untuk membantu orang lain. Iaitu mengajak manusia untuk membuat kebaikan/amal soleh dan mencegah manusia dpd kemungkaran.
Allah perintahkan kita utk mengajak orang ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran.
-Tugas amar makruf dan nahi mungkar bukan tanggungjawab sosial semata-mata. Ianya adalah tanggungjawab obligasi.
Apa maksud tanggungjawab obligasi?
-Ia adalah tanggungjawab yg perlu dilakukan dan kita accountable kepadanya.
-Perumpamaan yg dimaksudkan obligasi seperti kisah berikut. Jika kita lalu di tepi pantai & kita lihat seorang anak kecil yg hampir lemas maka kita akan berusaha selamatkannya. Namun jika kita ada tugas lain yg besar hendak dibuat ketika itu maka mungkin kita tidak akan hentikan kenderaan kita bagi selamat anak kecil tersebut. Kita tidak akan dipersalahkan dan tidak akan didakwa. Namun jika seorang penjaga pantai melihat suasana cemas anak kecil tersebut yg hampir lemas dan ia leka hingga tidak pergi menyelamatkannya maka ia boleh didakwa kerana tidak bertindak.
Maka tanggungjawab amar makruf & nahi mungkar ianya adalah obligasi spt seorang penjaga pantai dalam contoh yang tersebut. Tanggungjawab yg kita laksanakan akan ada impak dan jika tidak laksanakan lagi besar impak kemudaratannya.
-Sabda Nabi saw:
“Barangsiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran hendaklah mengubah dengan tangannya, jika tidak mampu, maka dengan lidahnya dan jika tidak mampu, maka dengan hatinya dan demikian itu adalah selemah-lemah iman.”
-Justeri jika kamu nampak kemungkaran maka hendaklah kamu cegah dgn kuasa (authority).
-Maka jika kita tahu dlm ahli keluarga kita buat kemungkaran maka menjadi tanggungjawab kita utk mencegahnya.
-Bukannya tanggungjawab diserahkan kpd ustaz, alim ulamak, pihak berkuasa, dll.
Semua orang bertanggungjawab walau pun kita seorang professional, jurutera, peguam, akauntan, doktor, dll.
-Surah Taharim, ayat 6: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya; manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan."
Jadi kita yg ada kuasa terhadap anak isteri perlu ambil tanggungjawab sepenuhnya. Jangan sekadar memberi nasihat sahaja.
Bagi penjaga pantai seperti kisah di atas, ia akan kena tindakan undang-undang dunia.
Sebaliknya bagi kita yg tidak menunaikan tanggungjawab amar makruf & nahi mungkar kita bakal didakwa di akhirat kelak.
Contohnya jika kita tidak cegah jiran tetangga kita buat jahat, anak-anak yg tidak solat, tidak puas, di akhirat kelak kita akan dituntut. Ia kata bahaw kita tidak memberi nasihat kepada mereka.
Justeru jangan kita serahkan tanggungjawab kita kepada orang lain. Ia tanggungjawab bersama. Perlu nasihatkan officemate, rakan-rakan sepermainan, jira, dll.
Cegah kemungkaran adalah tanggungjawab semua.
Ada orang rasa ia banyak buat maksiat. Lalu ia takut untuk tegur orang yg melakukan kemungkaran. Bahkan tidak hendak berubah untuk menjadi orang baik.
Tidak jadi syarat untuk cegah kemungkaran dan ajak orang buat baik memerlukkan kita perlu buat baik dulu.
Nombor ia bukan mula dengan kosong. Tetapi mula dengan negetif. Selepas negetif bila campur dengan positif maka akhirnya jadi positif.
-Sabarlah dalam membuat kebaikan walau pun di mana jua kita. Kita bawa kebaikan kpd semua.
●Penutup
《May Allah give us ability to practice what had been said/written》
اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
Wassalam.
No comments:
Post a Comment